Effektivt men utan logik!

Lite parallell mellan livet och detta inlägg. Många olika tankar i luften men bara ett inlägg. Precis som in real life. Många olika projekt på gång, utan koppling, men under minimal tid. Som till exempel att plocka i ordning hjälpligt samtidigt som man äter frukost, ammar och kammar håret. Och just det ja, förklarar varför man inte kan gå till dagis i pyjamas och en uppochnervänd jacka. Nattens klurerier; "Kropp mot kropp". Det finns ett spel som heter "Upp till bevis" vilket innehåller ett moment som heter "Kropp mot kropp". Det är en lek vi praktiserar nattetid här. I spelet går det ut på att två personer ska klara så många kroppsdelspusseluppmaningar som möjligt innan man ramlar ihop i en hög på golvet, t.ex. tå mot knä, hand mot öra, rumpa mot bröst o.s.v. Som tur är har Molly inte riktigt de kraven på kroppsdelar. Hon nöjer sig med mammas haka mot Mollys panna. Eller möjligen näsa mot näsa. DÅ kan hon sova. Och jag har vant mig vid denna lek, varpå jag sovit hjälpligt 23-03 samt 04-6:30. Visserligen slutar det emellanåt på samma sätt som i spelet, jag ramlar ihop i en hög på golvet...
När det var dags för frukostamning framför Nyhetsmorgon möttes jag av ett reportage om att sömnbrist kan leda till allvarliga sjukdomar. Upplyftande! Förresten så klurade jag under 3-amningen på varför man väljer att ha följande program; "Godmorgon Sverige", "Godmorgon Sverige", "Go´kväll", efter varandra... Ingen dag där emellan?`På natten är hjärnan högaktiv i alla fall.
För övrigt läser jag en HYSTERISKT ROLIG bok som alla småbarnsföräldrar (och så klart även andra) borde läsa. Antingen p.g.a. den höga igenkänningsfaktorn eller för att få förståelse för hur det är att vara småbarnsförälder. "Ketchupmamman" heter den. TACK snälla E för detta tips!!! Dagens citat ur ordlistan i denna min nya bibel:
"Föräldraledighet = felstavning av orde slav"

Och även ett litet stycke om det här med en bebis som har ont i magen...:
"På BVC säger de att det kan vara en bra idé att dra ner på juice, kaffe och choklad. Jag försökte förklara att vi än så länge varken gav henne varken det ena eller det andra, men tydligen är det jag som ska straffas fast jag inte alls har ont i magen. För enligt vissa rön är lösningen att mamman justerar sina matvanor. Det är väldigt enkelt. Man börjar lite försiktigt med att utesluta kända magknipsvaror ur kosten. Förutom kaffe, juice och choklad så ska man undvika räkor, lök, tomat, starka kryddor, vingummi och allt som smakar gott. Sedan utesluter man allt som kan innehålla spår av mjölk och slutligen får mamman inte äta någon maträtt vars namn innehåller en vokal. (...) På BVC rekommenderar de även mirakelmedicinen minifom mot spädbarnskolik. Att det är en mirakelmedicin betyder att den antagligen bara funkar för troende." (Lindell, 92)

Nog om det. Dags för minifom och 9:48-amningen innan jag sätter på koffeinfritt kaffe (för att motverka ont i magen på Molly) och lite mjölkfritt fika bestående av... ee.... ja, något utan vokaler i.

Kommentarer
Postat av: johannapannan

småbarnslivet är... och minifom köpte vi och använde med gott resultat. Semperdroppar också för små krånglande magar. Att mammans mat går över i bröstmjölken är väl egentligen inte så konstigt.. precis som alkohol och mediciner. Men iaf. Jag vet att det är kämpigt, håll ut, inget är för evigt (tyvärr inte goda och bra vanor heller.. ;-))



kram iaf. ses snart!!

2010-03-24 @ 12:13:48
URL: http://johannapanna146.wordpress.com
Postat av: johannapannan

ser att det är ett utdrag.. men orkar inte omformulera det jag skrev. :-D vi ses, pratar och filosoferar..

2010-03-24 @ 13:01:23
URL: http://johannapanna146.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0