Andra krav...

Jag trodde det var en myt alla som gick hemma med bebisar som påstod att man inte ens hinner duscha vissa dagar. Jag menar, hur lång tid tar det att duscha?! Nu sitter jag här själv med min bebis, klockan är 11:22, och det enda jag åstadkommit hittills idag är frukost. Ingen dusch, ingen tandborstning. Har inte ens fått på mig kläder. Mycket märkligt.
Ställer helt plötsligt helt andra krav på vardagen, prioriterar HELT annorlunda och blir överlycklig över jättekonstiga saker. Som t.ex att få gå på toaletten i fred längre än 2 sekunder. Att få sova mer än 3 timmar i streck. Inatt t.ex. fick jag sova 4 timmar innan lillan vaknade. Helt överlycklig var jag! Hade det varit för ett år sedan hade jag blivit tokig av att bli väckt så ofta som jag blir nu.

Hade någon som funderar på att skaffa barn rådfrågat mig igår hade jag avrått dem. Gör det inte! Du äts upp inifrån! Igår var en skrikdag. Hur orkar man? Hur längtar folk efter barn? Alla säger man ska njuta av den här tiden, men exakt VAD är det jag ska njuta av? Att lyssna på oavbruten gråt? Sömn som inte existerar? En kropp som ser förfärlig ut efter graviditeten? Mat som jag inte får ät p.g.a. lillans ont i magen och prickar? Vin som jag bara får titta på? Nä, igår hade jag avrått från att skaffa barn.
Sen får man ett leende och ett "aaaaaaaaaaauuuuuuuuuuuuuuuuurgh" och mycket glöms bort. Förutom tröttheten då. Men ilskan, uppgivenheten och maktlösheten.

Det ÄR inte guld och gröna skogar att vara spädbarnsmamma! Det är mysigt 20% av tiden vissa dagar.

Saker man inte får säga/tycka när man har en liten bebis:
* Bebisen är jobbig
* Bebisen är ful
* Jag vill lämna bort bebisen
* Håll käften ungj***l!

Hade det varit en katt som väckte mig var 3e timme varje natt i flera veckors tid hade det varit HELT ok att tycka den var hur jobbig som helst och kanske till och med göra sig av med den, men en bebis som gör samma sak ska man njuta av.

Mycket märkligt.

Erkänn att du är provocerad av det jag skrivit och förväntar dig en slutkläm i stil med "Men det är vääääääärt det och jag älskar henne över allt annat på hela jorden".
Ja, jag älskar henne. Emellanåt. Ibland är det värt det. Inte alltid. Det blir bättre. Säger de.

Kommentarer
Postat av: Ida

HAHA!!!

2008-07-17 @ 00:50:17
Postat av: Pernilla

Kan inget annat än att tycka lite synd om dig...



Ses v31?

Om du hinner vill säga, skulle uppskatta om du hann duscha först;)



Massa kramar

2008-07-17 @ 16:11:55
Postat av: Linda

Ja, en aning provocerad, men det vet du, haha,

2008-08-07 @ 10:12:07
Postat av: Johannpannan

fast det är ju lite så. ibland.

men nog längtar man! absolut

2008-08-07 @ 20:46:33
URL: http://johannapanna146.wordpress.com
Postat av: Johannpannan

och provocerad. nej, men förvånad. lite.håller med. inte. ler

kram

2008-08-07 @ 20:47:41
URL: http://johannapanna146.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0