Betygsättning och blogg...

...samband? Så här i betygsättningstider kan jag inte låta bli att dra paralleller från betygsättning till bloggande. Jag gillar att, när jag hinner, dra iväg en blogg mitt i veckan, som jag gjorde i torsdags. Det blir lite av "tildas betraktelser". Dessa bloggar, som i och för sig inte är särskilt många till antalet för tillfället, befinner sig på en annan nivå än "söndagsbloggen". För att överföra betygtänket till blogg blir då söndagsbloggen en blogg på G-nivå. En blogg där jag levererar fakta och konstaterar att "så här har veckan varit" ungefär. Dessa bloggar som skulle hamna under "tildas betraktelser" blir på VG-MVG-nivå, eftersom att jag där och då kan djupdyka, stanna upp, resonera, diskutera och analysera kring saker och ting. I en söndagsblogg blir inlägget alldeles på tok för långt om jag skulle göra detta även där, tyvärr. Tilda gillar VG-MVG-nivå... Förstår du?

Nog om det. Veckan sedan sist? Nja, sedan i torsdags... Mamma och pappa dök ner här torsdags kväll. Ganska sent, eller i alla fall om man ser till att jag brukar sträva efter att gå och lägga mig klockan 21... Min far är rolig. Han är vansinnigt händig, duktig och gillar att pyssla med hemma-fixar-projekt, så när han var nere här förra helgen hittade han lite saker han ville göra här nere. Det började väl egentligen med att vi ville ha omtapetserat i sovrummet. Vi har varit och valt tapeter och istället för att betala för att någon från HFAB ska göra jobbet ville far min göra det. Tack och bock och bug för det! När han var här förra helgen passade han på att förarbeta lite, spackla och så... Denna helg skulle då ägnas åt tapetsering. Min far är även ganska rastlös här nere emellanåt, han liksom spanar efter något att åtgärda, så denna helg gick även åt till ommålning av kontor! Det behövdes i och för sig VERKLIGEN, då en vägg var brun, en vägg beige och en vägg grå! Till och med jag, i all min färgblindhet, såg att det inte var fint... Sagt och gjort. Tapetsering och målning blev det.



Helgen för vår del, min och J:s, har inte inneburit målning och tapetsering... I fredags hade vi Lucia på jobbet. Jag var på plats 6:15 och försökte styra upp allt så gott det gick. Allt gick bra! Det var riktigt roligt och det vilade lite "Lucia" över hela dagen på jobbet. Något vemodigt insåg jag dock att det var sista fredagen som var som vanligt. Nästa fredag är det skolavslutning... Jag har fortfarande inte accepterat att jag inte ska jobba där så länge till... Jag trivs ju så bra!!! Nog om det... Fredag eftermiddag och kväll blev det chill. Jag och J åkte och handlade ensamma, vilken lyx är inte det!?! Och på kvällen blev det Idol-final, även om jag inte bryr mig nämnvärt.

Lördagen ägnade J åt HBK och jag åt lite allt möjligt. Jag, mor och M åkte buss till stan och strosade lite. Jag borde dock vara man, för jag trivs verkligen inte på stan med massa folk och affärer och skit som talar om för mig vad jag behöver! Om jag inte åker till stan saknar jag ingenting och är så nöjd med min tillvaro. Men i varenda affär lyckas jag se något som jag bara "måste" ha. Så fort jag kommit ut därifrån har jag glömt det, och allt är frid och fröjd. Eftersom att jag inte är någon impulsshoppare! Billigt. Också har jag inte något tålamod med allt folk som går in i en affär och ställer sig en halvmeter innanför dörren och står där. Jag väntar nog en pojkbebis, jag är lite agressiv...

Eftermiddagen igår tillbringade jag med delar av kören hos Å som gjort världens godaste och mysigaste lussefika. M var hemma hos mormor och morfar och jag njöt! Väl hemma hade J också kommit hem och det blev middag och mys. Mor och far begav sig till Småland igår kväll och vi hade en mysig filmkväll här hemma.

Idag har vi haft en kalasmysig Luciadag. M sov till 8 (tack!) och vid 10 var vi i kyrkan och såg körens Lucia där.



Efteråt blev det lite impuls-våffel-mys hos D i kören och vi kom hem vid 2. Vid 3 fick vi besök av J:s farmor och farfar. Mysigt! Hela dagen har varit chill! Ikväll bänkade vi oss i soffan och såg på Lucia från Växjö domkyrka. Jag brukar alltid ställa klockan och se det på morgonen, men icke i år... M var väldigt fascinerad och stod och klappade händerna åt dem. "Många tsia" (=många lucia)...:



Mamma-dotter-mys i soffan!


Eftersom att M inte sover middag på helgerna (hon sover för länge på morgonen och blir väl inte lika uttröttad som på dagis) är det inga dimmer att få henne att sova på kvällen. 7 minuter typ. Detta gav mig en timme extra egentid nu ikväll. Skönt! Nu blir det lite slösurfing innan jag ska ta och kika lite på min sista *snyft* vecka *snyft* med lektioner *snyft* på mitt kära *snyft* jobb...

Lite VG-MVG-blogg hoppas jag mig hinna med i veckan...
Sist men inte minst måste jag tipsa om M:s dagis hemsida. Jag blev så full i skratt när jag såg de sista bilderna de lagt ut från när Pippi bakar. Alla barn kavlar och bakar utan M, hon äter deg... så klart! Kolla in:
http://www.utb.halmstad.se/fsk/fskvg/Villekulla/
Titta på "Pippi bakar" till vänster.
Hej hej och ha en bra vecka!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0