Hej mitt vinterland och pyssel och ledighet...

Tänkte först inleda med en bild tagen helt ur sitt sammanhang innan jag börjar skriva:


Då så... Time to blog lite... Helt plötsligt utgår alla regler om vilken dag man ska blogga på, eller vilken dag JAG ska blogga på. Det känns som att det hänt lite sedan sist. Det har blivit vinter, jobbet är slut och vi har börjat julmysa med familj och vänner och ledigheten börjar lägga sig i en konstig mix med julstress...
Snön bidrar i alla fall med lite lugn och frid och "hemmakänsla" tycker jag. Såhär ser det ut från vår balkong:


Skolavslutningen blev ungefär så jobbig som jag trodde... nä, den blev värre förresten. Jag var involverad i, och höll i kören och de musikaliska framträdandena på avslutningen och trodde mig därför ha ganska bra koll på programmet. Men icke. Mitt i programmet går en av mina härliga 2or fram och håller ett litet tal om present till mig för att jag ska sluta och så... Också fick jag gå fram och ta emot paket. Kunde jag hålla tårarna tillbaka?! Eeee.... jag tror det. Jobbigt i alla fall, men SÅÅÅÅÅ fint! Jag kommer sakna eleverna där! Även om jag ska vara kvar i januari, så kommer det inte bli samma sak när jag inte ska hålla i undervisningen. Ja, ja, nog om det. På tal om allt och inget så har jag testat frisyrer på M också. Hon gillar inte det, men när det väl kommer dit en tofs eller fläta eller så, så sitter den i alla fall kvar...


Helgen har utnyttjats till max. I lördags var syster med familj här. En riktigt intensiv och fullspäckad perfekt vinterdag innehållande allt en sådan ska innehålla. Först åkte vi pulka, Moas debut, och eftermiddagen gick åt julgodisbak. Jag låter bilderna berätta:







Igår, söndags, hade jag först mysbesök av E & W och M & A. Lite mamma-barn-jul-fika. På tok för sällan nu när alla jobbar också, men igår fick vi till det minsann. Också fick jag ju chansen att bjuda på lite av det julgodis vi bakade i lördags! Jättegott!!! (Även om vi fick slänga två sorter som inte blev som förväntat...)




Vi mellanlandade hos svärfar på middag innan det var dags för nästa besök, nämligen brorsan min med flickvän. Jättemysigt att kunna ses sådär en kväll! Lagom liksom. M fick lite sagor lästa för sig, och en lektion i hur en apa låter... Vilket hon för övrigt övade på jättelänge när jag sövde henne igår kväll...




M är förkyld, (who is not) och inatt har hon även hostat en del vilket gjort att hon fått sova hos oss, och då PÅ mig. Detta gav en relativt sömnlös natt för min del och nackspärr när jag vaknade, men, men. Idag har hon varit och lekt hos J:s farmor och farfar då jag och J flängt runt på stan på jakt efter de sista klapparna. Det gick över förväntan faktiskt eftersom vi var där när de öppnade. En hel del kvalitétstid är det ju också att få gå på stan på tu man hand så klart... Speciellt att kunna sätta sig på vilket fik man vill, äta vad man vill och sitta kvar hur länge man vill. Det var betydligt mer folk på stan när vi åkte hem... När vi fikat lite hos farmor och farfar åkte J på fotbollsträning och jag packade ner M i vagnen och gick hem i kylan. På hemvägen gick jag inom R och hämtade mina Tupperware-grejjer. Vuxenpoäng?! Att man kan bli så lycklig över lite burkar!?!?! Inser att det beror på vad man har med sig hemifrån lite. Kakao SKA vara i en viss burk, och en sådan burk som mamma har, vill jag också ha, alltså en Tupperware! Nu är kakaon så fint placerad i sin nya burk. Allt väl.

Däremot orkas det inte med NÅGOT alls efter en dag som denna. Jag är tjock!


Jag är frustrerad i min begränsning nu. Som idag när jag gått på stan på tok för länge kan jag knappt stå upp när jag väl kom hem. Där försvann diskning, tvättsortering och julklappsinslagning. Det är bara att sätta sig i soffan och gilla läget. Nu ska det snart sovas, men först en planering av morgondagen för att få så mycket nytta som möljligt gjort! Vi har det ändå ganska lyxigt nu. Inga tider att passa och förvaltning av all vår tid hur vi vill. Det, mina vänner, är fördelen med att J skriver uppsats. Imorgon ska vi också göra debut i julfirande 2009 då J:s bror med flickvän och mamma med pojkvän kommer hit. Mysigt!

Idag har jag förresten köpt mig en ny almanacka för 2010. Jag älskar att planera, kontrollfreak som jag är, så det var en fröjd att sitta och fylla i den när vi kom hem. Kan man vara glad åt lite har man mycket att vara glad för, eller? Vi hörs säkert om några dagar...


Kommentarer
Postat av: lynniea

thats it vi fixar en grupp på facebook ''alla som vill att mathilda ska vara kvar'' finns det en grupp för patte finns det en grupp för mathilda!

2009-12-21 @ 23:43:41
URL: http://lynniea.blogg.se/
Postat av: Linda

Åh vilken fin bild Tildis! Har ni varit o tagit riktiga betalbilder? Ja, det är himla förvirrande att inte veta när du skriver i bloggen, men det är på tok för sällan! Hinner vi ses nåt innan din goa mage försvinner? Det måste vi såklart!! Ni hade planer för nyår eller ur avr det? Vi ska vara här hemma annars...ni är såklart VARMT välkomna... puss o kram

2009-12-22 @ 10:07:14
Postat av: Maria Olofsson

Tilda, du är inte tjock, du är jättefin! Jag önskar er alla en god jul, det var kul att träffas på Lucia! kram /Maria

2009-12-22 @ 18:42:54
URL: http://mariaolof.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0