Julafton nummer 3... och lite till

NU har jag tagit mig ner till källaren och datorn för att, så här i efterhand, ge en rapport av julafton nummer tre. Min julafton. På juldagen. Vi kom iväg hemifrån vid 9:30 vilket var väldigt skönt. Det var ingen trafik och helt okej väder att köra i, så klockan 11 rullade vi in i ett regnigt men snöfyllt Vaggeryd. Det var väldigt skönt att vara på plats så pass tidigt, för då hann vi såsa runt i mys ett tag och bara vara. Vi hann till och med nästan bli lite uttråkade och vänta på att tiden skulle gå. När det var dags att bege sig till ställe nummer 1, min mormor, var M så här fin. Det var moster som valt kläder. M och kusinen A hade samma.



Resten av familjen Karlsson, eller rättare sagt hela familjen Karlsson, såg ut så här. Jag inser att jag ÄR jättemycket tjockare än vad jag känner mig som... Inte kul alls... Men, men. M tycker i alla fall att det är hysteriskt roligt att vara med på kort emellanåt...




När vi kommit till mormor, där vi var från klockan 13 till klockan 18, hann vi mingla lite innan maten. Det bör tilläggas att vi alltså firar jul i en tvårums lägenhet, och det är inte bara vi... Det är:
Familjen Lagerstrand, för närvarande innehållande sju personer.
Familjen Wetter, innehållande fem personer.
Familjen Karlsson, (vi), innehållande tre personer.
Familjen Jonsson (mamma och pappa) två personer.
Famijlen Jonsson/Grund, två personer.
Och mormor.
Vad blir det? 20 personer. I en tvårummare. Julstämning! Här är i alla fall fina syster med M innan maten...



Yngst på julfirandet var min kusins lilla M. J var så klart tvungen att öva lite... Snart är det ju dags igen. Det gick ganska bra tycker jag. De räckte ut tungan åt varandra och kom riktigt bra överens.

Självklart hade vi tomte även här, och de flesta var ganska stirriga... M tyckte det var säkrast att sitta i morfars knä...


Söta söta! M fick Pippi-figurer, som tydligen var väldigt goda att äta lite på...


Bror hade julpanik, som vanligt.

Två systrar och två sysslingar...



Syster och kusinerna...


Firandet på Skogsvägen går alltså till som så att det är middag för alla 20 klockan 13, sedan är det alltid marängswiss till efterrätt. Mellan maten och efterrätten tog sig jag och syster ut och gick en sväng med M på sövarrunda. Det var VÄLDIGT skönt att komma ut lite. Dels till den friska luften och dels till tystnaden. Även om alla skötte sig exemplariskt och höll sig i skinnet, blir det ganska mycket med så många människor på så lite plats. Efter efterrätten blev det tomte och därefter en paketlek som är tradition sedan tre år tillbaka tack vare lekfulla kusin D. Sedan ska man ju, som sig bör i Småland, fika. Kaffe och massa kakor och sedan var klockan 18. Då var jag i upplösningstillstånd och min känsla av att ha bott i en grotta i skogen i något föregående liv väcks och jag bara måste få vara i fred. Helst innan jag exploderar. In med min lilla familj i vår bil och vi åkte till nästa ställe, slutdestination, mamma och pappas hus. Där låg jag, J och M i mamma och pappas säng och vilade och "busade" och hade kvalitetstid mitt i en kaotisk "julafton". Jätteskönt! När resten droppade in var jag i fas igen. På vägen hade vi tappat familjen L och mormor. Kvar var alltså vi som härstammar från familjen Jonsson. Åtta vuxna och fyra barn. Kvällen blev väldigt lugn och skön och behaglig. Vi gjorde ingenting tillsammans till halv 8, då kom tomten...
Lite bilder från Bergstigsfirandet. Här har vi kusinerna Wetter/Karlsson:


Och här har vi syskonen Jonsson...:


Tomten var tydligen inte så farlig på det här stället, för M hjälpte till och med till med klapputdelningen. Här har Tomten återvänt till skogen och vi öppnar paket. Vi har ett rätt bra system i vår familj. Vi vuxna lottar vem vi ska köpa till, också köper man bara till den personen. Smidigt, billigare och lagom på alla sätt och vis. Barnen däremot får från alla, såklart... Det är svårt det där. Vem köper vad till vem och för hur mycket och så vidare... Men, men alla är nöjda som det är nu, så då får det väl vara så.


Efter paketöppning och gröt blev det till slut dags för M att sova, och mormor tog på sig sövarrollen. Syskonen Jonsson plus brors flickvän gick ut en vinterpromenad runt kvarteret och andades. Mycket skönt. När kvällen började närma sig sitt slut var alla trötta, glada och nöjda och DÅ var årets jul slut. Efter tredje gången gillt...

För att rapportera ytterligare från de Småländska skogarna får jag ta lite från annandagen och dagen idag också. Det snöade en massa, så igår var först jag, J och M ute och lekte i snön. M tyckte det var mysigt, men krångligt att gå i snön. Här sitter hon bra med alla bollar!


Pappa satte J i arbete att skotta snö (vilket han typ aldrig gjort förut) och M fick åka skyffel.


När vi varit ute ett tag kom även bror och brors flickvän ut och till slut fick vi även sällskap av mamma och pappa. Jättemysigt! Vi hade lite snöbollskrig. Jag vann. Så klart! Jag satte en boll i ansiktet på J och en i huvudet på M. Och de fick ju inte ge tillbaka. :)
Middag blev det hos syster, och där blev vi kvar till sena kvällen igår. Mycket mysigt och familjärt på alla sätt och vis. Nu börjar vi landa lite och dagen idag har varit väldigt "ledig" på alla sätt, i alla fall för mig. Vi har lekt, jag och M. Jag, pappa och M har varit ute och gått en runda och nu gör vi ingenting. Ikväll ska jag och J in till Jönköping. SOYA och bio. Mycket trevligt. Bror med flickvän har åkt hem för denna gång och nu infaller snart vardagen i Vgd.
J har med sig en massa jobb hit, han har slutpraktik som väntar när vi återgår till livet i Halmstad. Som tur är kan jag hjälpa honom en del med material och så vidare. Det är ett plus när man har samma yrke och samma ämne!
För övrigt ska vi inte göra så där hemskt mycket i skogen den här gången. Äta middag hos mormor en dag, träffa älsklingskusinen en dag, gå på mellandagsrean en dag. Och fira nyår såklart! Sedan får vi se när vi åker hem... Senast den 3e januari...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0