Dan före dan före dopparedan!

Så heter det visst idag ja. Det känns lite som att vi gått i ide. Det är inte meningen... Vi har det... bra. Jag kommer till det. Men rent primärt har vi det bra! Vi har en massa tid tillsammans och det är jätteskönt att kunna sticka iväg och fixa småärenden på en kvart, vilket med två barn ensam tar två timmar. Eller att kunna ta med sig ett av barnen och göra något. Att inte hela tiden behöva säga till Moa att "Jag måste ta Molly nu", utan ge henne tid och utrymme. Det är skönt. Men det ger även henne plats att trotsa och testa till tusen. Och då är det skönt att vara två!

De dagar som hittills varit i julveckan har vi uträttat ärenden, handlat, städat delvis, Jimmy hade skola hela eftermiddagen igår och kvällen tillbringade vi på varsitt håll med varsin kär vän. Idag har vi gjort "ingenting". Det är också väldigt skönt att göra tillsammans. Allt och inget. Det som måste göras varje dag. Diska, leka med barn, byta på barn, söva barn och mata barn. Sedan har vi börjat julordna också. Vår jul ser ut som följer:
Imorgon: Det ska städas, packas inför Småland och göras i ordning här hemma, så det är skönt att komma hem sedan, till ett rent hus. Sedan blir det familjen-Karlsson-julbord, vilket vi handlat till idag. Jättegott och mysigt ska det bli!!! Kvällen dan före dopparedan brukar vi ägna åt filmen "Tomten är far till alla barnen", och traditioner är viktiga i det här huset, så det får det bli.
Julafton: Frukost framför granen är ett måste hos oss, trots kloddiga små och så, men det får vara. En julklapp per person har tomten varit här med då minsann och sedan är det mysbyxemys frampå dagen. Då får vi besök av Jimmys bror och tjej minsann och vid 14 är det dags för julaftonfirande med Jimmys familj hos hans farmor och farfar vilket alltid är supermysigt och familjärt!
Juldagen: Då är det dags för vår julafton nummer 2. Vi packar bilen och beger oss till Småland. Klockan 13 är det julmiddag för 14 vuxna och 7 barn hemma hos min mormor, 85 år, i en 2a i Vaggeryd. På kvällen firas det på Bergstigen med "bara" min familj. Vi har helt plötsligt blivit 13 personer, så det är inte så bara. Familjärt även där med mat, klappar och dans kring granen. Lite spel och allmänna galna upptåg brukar det bli.

Sedan är julen 2010 över helt plötsligt. Men vi stannar kvar i Vaggeryd och njuter av ledighet och familjemys. En annan årlig tradition är min och Jimmys Jönköpingsdag då vi "gör stan" och A6. Shopping till tusen utan barn. Dagen avslutas sedan med ett besök på restaurangen SOYA och till sist bio. Det ser vi fram emot. Men jag ska blogga innan dess!

För övrigt en liten lätt monolog om något som hade hört hemma på en anonym blogg. Ni som känner mig vet och kan nog lägga dit de pusselbitar som saknas. Vi säger så här. Det finns människor vars liv bara handlar om dem själva. Endast. Allt som ska göras, ska göras på deras villkor. Alltid. Utan hänsyn till någon eller något. Bara det passar dem. På bekostnad av andras tålamod, humör och allmän familjelycka. Dessa människor förstör mer än de någonsin kommer att förstå. Jag vill inte ge dessa människor makten att förstöra vår julledighet och vår jul. Men en liten förklaring till frånvaro från diverse internetställen känner jag att jag är skyldig er, och dessa människor ligger bakom att lust att skriva inte infunnit sig. Så så var det med det.

Till sist önskar vi en RIKTIGT GOD JUL!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0