Såhär ligger det till

Molly har lite grejer för sig. Till exempel tål hon inte mjölk. Proteinet i komjölk närmare bestämt. Detta yttrar sig i att hon är prickig från brösthöjd ut på fingrarna och ända ner på tårna. Prickarna i ansiktet och halsen har försvunnit, det var hormonprickar som alla bebisar kan ha när de är ca. en månad gammal. Men prickarna Molly har tyder alltså på mjölkallergi. Förutom prickar är hon även väldigt, väldigt torr vilket kräver åtgärden att vi måste smörja in henne. Från början var det morgon och kväll som gällde. Sedan blev det tre gånger per dag och nu är vi uppe i fyra gånger per dag. Detta är inte helt smidigt. Jag föreslog för BVC-Karin att vi kanske kunde beställa en balja smörja som vi helt enkelt kan doppa ner Molly i fyra gånger per dag. Hon skrattade till svar, vilket jag tolkade som nej. Idag när vi var där sa hon "smörj henne fyra gånger per dag så ser vi vad det gör". Jaa... med mitt mentala tillstånd lär det göra en del. Det går ju relativt, godkänt okej att smörja här hemma, men jag är föga sugen på att dra upp henne mitt under en promenad eller på en offentlig toalett på stan, klä av henne naken och börja smörja! Det är nämligen ingen rolig procedur. Molly gillar det inte nämnvärt, hon fryser så håret står rakt ut på huvudet och det blir inte bättre av att hon gärna ska ligga och lufta huden tills smörjan torkat in. Lösningen från Karin; sätt på torktumlaren och låt henne vara där inne i värmen (inte i torktumlaren, utan i badrummet) och ligga naken och lufta huden. Okej att vi fått smörjan på recept vilket i längden tar ner priset, men får vi elen till torktumlaren på recept också? Och hur mycket kan man hitta på i badrummet i 30 graders värme utan att bli knäpp? Jag funderar på om det går att flytta in torktumlaren i mitt och Mollys rum? Nåväl. Vi hoppas att fyra-gånger-om-dagen-smörjningen ger resultat så vi inte behöver hålla på i all evighet. Hon ökar inte i vikt så som hon ska heller. Än så länge behöver jag dock inte ge henne tillägg, men beroende på vad den magiska vågen visar på torsdag då vi ska tillbaka för att träffa läkare så kanske det får bli flaska lagom till påsk. Jag får tok-amma tills dess helt enkelt. Annars är det bra.
Jimmy passade förresten på att fråga Karin om lite alla möjliga frågor, bl.a. om hans ryggont. Hon föreslog att han ska sova med en kudde mellan knäna. Men där är ju Moa! Inatt i alla fall. Då låg hon med huvudet mot hans fötter och kramade hans ben. Som en liten koala. För övrigt hittade jag hennes pepparkaksgummamössa I hennes pyjamas i morse. Spännande!
Nu har jag dukat upp mitt lilla provisoriska nattduksbord bestående av en skrivbordsstol med blöjor, våtservietter, Minifom, näsdroppar och amningsinlägg på och ska snart lägga mig och "sova". Natti natti...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0