Uppdelning av hushållssysslor

Då menar jag inte mellan mig och Jimmy, utan vilka sysslor jag kan göra när. Vissa saker kan göras när jag är ensam med Moa och Molly, inte många, men några. Vissa saker går att göra när jag bara har Moa och vissa när jag bara har Molly. Sen finns det så klart en hel massa saker som jag måste vara totalt barnfri för att kunna göra. Särskilt om jag räknar in allt som jag vill få gjort för att hålla vardagen i rullning. Det är till exempel svårt att duscha om båda tjejerna kräver full uppmärksamhet.
I morse fick vi ställa klockan för att vakna i tid. Typiskt nog sov alla jättegott när den ringde. Men, det blev upp, blöjbyten, grötlagning och frukost innan jag gjorde i ordning Moa medan Jimmy hade Molly och sedan gav de sig iväg till dagis. Mot alla odds var Molly nöjd med att ligga i vagnen och jag börjar direkt prioritera i huvudet vad jag ska passa på att göra UTAN barn. Det känns lite som att vara med i utslagstävlningen i "Vem vill bli miljonär". Rangordna dessa alternativ i vilken ordning de bör göras innan den tidsinställda bomben vaknar ungefär. Det jag hade att välja på var:
1. bädda och göra mitt och Mollys rum i ordning
2. klä på mig linser och kläder
3. gå på toa
4. diska
5. plocka upp alla miljoner saker från golvet i hela lägenheten
6. rulla upp på Moas och vårt rum
7. bädda vår säng
8. borsta tänderna

Det var ungefär de saker jag insåg att jag skulle kunna tänkas hinna med. Effektiviteten är enorm när tid och tillfälle väl ges. Svarsordningen blev i alla fall 3, 2, 1, 5, 6, 2, 4. Nummer 7 är fortfarande ogjord och nummer 8 passade jag på att få gjord när Molly låg på skötbordet i full färd med att bekanta sig med kaninerna som hänger ovanför. Nu är hon relativt nöjd i babysittern bakom mig och jag unnar mig själv lite datortid med två händer! Det är i och för sig en syssla som är genomförbar med Molly i selen, men än så länge är hon nöjd.

Helgen har varit kalas på det här stället. Vi hade några jobbiga dagar från och med torsdag då det strular lite med Molly på alla möjliga och omöjliga sätt, men vi håller ut och emellanåt känns det bättre och mer genomförbart. Men det bästa med helgen var vår lördag! Först blev det fika på stan med en hel massa folk. Tre barnfamiljer på ett fik kan ju gå precis hur som helst, men det gick jättebra! Tack vare att Moa hade leksällskap i trappan kunde vi äta och fika i fred! Lovely. Eftermiddagen och kvällen var pricken över i´t när Linda, Calle och Lisen var här. Tjejerna lekte och vi fick känna oss som vuxna! Det kändes nästan som om livet var som vanligt där en stund. Fullkomligt underbart.




Måndag är för många ångestdag, men för mig, idag, är det inte det. Jag ser fram mot den här veckan! Framförallt eftersom att vi ska träffa så mycket folk! Me like!
Måndag: chill, bvc, ladda för veckan
Tisdag: träffa Emelie och Mio, mamma kommer hit (hon kan inte slita sig, och jag tackar och tar emot)
Onsdag: mamma är här och jag ska få massa nytta gjort
Torsdag: påskfest på dagis och firande av svärmor som fyller år
Fredag: middag hos Jimmys farmor och farfar
Lördag: påskfirande i Ängelholm
Söndag: åker till Vaggeryd och inleder Smålandsvistelsen med att fira Alice som fyller 6 år.

Förresten, med tanke på att vara übereffektiv, man KAN gå på toa och amma samtidigt. Förena nytta med nöje liksom... Och det är även väldigt effektivt att sitta på toa när man har en liten som kaskadkräks när hon ska rapas, för då spyr hon ner i toaletten... Ingen kommentar om vårt nya liv.... haha

För övrigt börjar mitt blå finger anta en aningen gul ton såhär lagom till påsk...

Kommentarer
Postat av: Martina

Blev full i skratt när du skrev om amma o toa hahahaha du är för go du. Massa kramar kusin vitamin

2010-03-29 @ 18:16:28
Postat av: Anonym

När man kommit in i allt så kan man göra allt då man har båda barnen. Har en 3åring hemma & en 7mån hemma & jag måste kunna göra allt då jag har båda barnen. Mannen jobbar mkt. Låt den stora vara delaktig så mkt som de går. Duscha tex är inte så svårt, ta med stora tjejen i duschen =)

2010-03-29 @ 22:51:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0