Vad tycker DU?!?!

Jag har en fråga jag skulle vilja ha hjälp med. Vi kommer förmodligen inte att komma fram till ett svar, men jag är vansinnigt nyfiken och intresserad av just DITT svar!
Jag gillar att diskutera. Att prata med en annan människa, ta in vad han eller hon säger, vända och vrida på det och bolla tillbaka en annan åsikt. Med förutsättning att den andra människan lyssnar. På riktigt. Inte bara med öronen, utan med hjärnan. Hör innebörden och inte bara orden. En diskussion som rör sig mycket starkt inom mig just nu är diskussionen kring frågan vad en mamma är. Jag vill alltså ha hjälp med en association till "mamma". För mig, som ÄR mamma och självklart HAR en mamma, är min nuvarande association följande;

En mamma älskar sitt barn och hjälper sitt barn villkorslöst.
En mamma sätter sig själv i andra hand för att först tillgodose sitt barn.

Tänker jag fel? Det är så jag själv är för mina barn, de går alltid, alltid, ALLTID först. Och det är så min egen mamma fungerar. Hon, liksom jag, skulle förmodligen aldrig (man ska aldrig säga aldrig, jag vet, men ja...) göra något som bara gynnar henne själv om jag behöver henne just då.

Hur tänker du? Det är DET jag vill veta. Det skulle verkligen betyda jättemycket för mig att få just ditt svar! Antingen som en kommentar här på bloggen, eller i ett mail, [email protected]

TACK för din åsikt! Vem vet, kanske sammanställs de svar jag får och publiceras här igen?

Kommentarer
Postat av: Elin

Håller helt med dej! Jag har förvisso inga egna barn än, men jag anser att den dan man skaffar barn är det alltid dom som går först! Exempelvis brukar jag tänka så här när jag ser gravida och ammande son röker, om man inte ens kan göra uppoffringen att sluta röka när man skaffar barn när ALLA vet hur skadligt det är så anser nog inte den mamman att barnen går före hennes egna behov...mina tankar bara och nu blir väl snart alla rökande föräldrar helt tokiga på mig!



Kram Elin (ses snart förresten för lite diskussioner?)

2011-04-26 @ 21:04:17
Postat av: camilla S

Hej

Min mamma är inte som din, men jag hoppas och ber att jag ska bli som jag vill att min mamma skulle varit nämligen som du skriver att du och din mamma är.

Min mamma älskar sina barn och barnbarn, men hon släpper inte allt hon har för händerna och hjälper till, det ska vara inplanerat mm.

jag vill alltid finnas till hands för mina barn och kommande barnbarn när det behövs.

2011-04-26 @ 21:05:20
Postat av: Martina

Jag tycker så som du beskriver det ;) Är ju själv mamma o tänker så och min mamma är likadan ;)

Ha en skön kväll!!!

Kramis

2011-04-26 @ 21:09:12
Postat av: Helen

För mig är nyckelordet trygghet när jag tänker på vad en mamma är/betyder. En mors famn, tryggaste platsen på jorden. Hon finns alltid där när hon behövs, stöttar, hjälper och älskar sitt barn villkorslöst. För mig går mina barns intressen och behov alltid, alltid före mina egna.



Det är mamma för mig :-) intressant frågeställning! Kram!

2011-04-26 @ 21:10:44
Postat av: Linda

Elin: Jag kan fighta med dig mot alla rökande gravidos! idioti!



Tilda: Anar vart frågeställningen kommer ifrån ;)

Självklart vill jag alltid finnas där för mina barn, och anser att jag kommer att göra det. Jag är den typen, definitivt. Att hjälpa barnen är dock inte samma sak som att ALLTID göra det dem vill eller liknande. Säger barnet att jag ska läsa fem sagor så innebär det inte att jag gör det, oavsett hur gärna de vill. Och så vidare... Går ju även att applicera på mer vuxna frågor, för tydligen ska ju våra bebisar bli vuxna en dag. men JA, självklart självklart självklart kommer mina barns och antagligen även mina framtida barnbarn att få min hjälp och omtanke från hela mitt hjärta, allt annat har jag svårt att förstå. Skaffar man barn så är man en MAMMA, det borde ligga instinktivt i oss...

2011-04-26 @ 21:29:57
Postat av: Emelie

Jag håller med alla ovanstående (och dig) och lägger till villkorslös kärlek! Min(a) barn ska alltid kunna känna att vad de än gör, så är de fullkomligt älskade, bara för att de är just de!!

2011-04-26 @ 21:30:58
Postat av: Henke

Nu är jag ju kille men anser att ordet mamma bör kunna ersättas med ordet och rollen pappa.

jag känner att en del av föräldrarrollen handlar om att sätta barnens behov framför vad barnen tror att de behöver.

vilket väl är det svåra med att vara förälder?

vill också påminna om att vid tryckfall i flygplanskabin Ska man sätta på syrgasmasken på sig SJÄLV före man hjälper sitt barn. annars klarar man inte sig själv nämligen.

vad tror ni om det? hade ni klarat av det ni som alltid sätter ert barns behov före ert egna?

vetetusan om jag gjort det!

2011-04-27 @ 08:42:06
Postat av: Annelie

Jag har samma erfarenhet som du Mathilda,,har själv en mamma som alltid satt oss barn i 1;a hand och ställt upp i alla väder..och jag tror och hoppas att mina älsklingar tycker så om mej oxå...jag vill iaf vara sådan,,mina barn e mitt allt....//kram

2011-04-27 @ 16:00:13
Postat av: Linda

Henke: I ditt (mycket bra) exempel så är det ju dock så att genom att hjälpa mig själv först kan jag också hjälpa mitt barn. Får inte JAG på mig masken i tid så kanske jag inte kan hjälpa mitt barn och det skulle vara fruktansvärt. Skulle valet däremot stå mellan att jag ELLER barnet skulle överleva så tror jag att de flesta väljer att barnet överlever... (hemska tanke..huuu.)

2011-04-27 @ 21:08:30
Postat av: johannapannan

Hm.

Jag funderar. Det där med att man har deras rygg 24-7 oavsett eller att man älskar dem alltid och innerligt det tycker jag inte man ska behöva säga... Man gör alltid det som man tror är bäst för ens barn? Däremot släpper jag inte alltid allt jag har för handen eftersom de tycke jag ska göra något annat.. och kvällens sagoläsning kan bli en löparrunda för mamman istället. Jag vet att vissa kanske lämnar in barnen på gymmets babycare för att mamman vill träna. ;-) Och alltid kan man vända det till att en "glad mamma" är bättre än en "deppig och trist" så att man kan vara en bra mamma.

Jag kräver inte heller att mamma och pappa släpper allt och kommer hit, men om det skulle krisa och allt bryter ihop eller något extremt händer så vet jag att de kommer, att prion är jag och barnen.



klart barnen är ens allt.. alltid..

2011-04-28 @ 19:35:20
URL: http://johannapanna146.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0