Jordbävning!

Tänk vad lite jordbävning och jordskalv kan göra i en obalanserad tillvaro. Med risk för att bli för personlig, dock inte privat, måste jag bara förklara läget lite. Det är ju inte direkt någon hemlighet att vi har haft och har MYCKET. Eller rättare sagt, Jimmy har mycket och jag har "ingenting"... Om han fick välja mellan tid och pengar hade han valt tid och jag tvärtom. Så att jag kan GÖRA någonting den oändliga tid då jag "bara" går hemma och gör "ingenting". Tänk att kunna dra till Gekås, eller IKEA, Vaggeryd, Åhus eller Busfabriken varenda dag om man hade lust! Då hade det varit lättare att vara mammaledig. Kanske...?

I julas någon gång tog det stopp av en massa droppar som fick bägaren att rinna över och vi insåg väl båda att vår tillvaro just då måste göras något åt. Det är i princip aldrig särskilt roligt att prata om sådant som är jobbigt, tar energi och kan göra ont. Vi hade liksom ingen balans mellan jobb, plugg, barn, hushållssysslor, "egentid", jobb igen och sömnbrist. Sagt och motvilligt gjort blev det ett antal jordbävningar, mycket konstruktiva sådana och helt plötsligt känns år 2011 som det bästa året på länge. Vi har överenskommelser oss emellan med pepp och stöttning och orka tillsammans och allt vad det är. Det är vi mot världen och vi är starka! Och vi är nöjda! Det är det viktiga! Bort med det som tar energi. Prioritera varandra utifrån de förutsättningar som är och slösa inte den lilla tillsammanstiden vi faktiskt har till att gnälla och tjura. Och låt vara att det inte är rättvist. Så är det. Och det känns så himla bra just nu. Oftast ser våra veckor ut som följer:
Måndag: Jag ensam 7:30-19:30. Moa dagis 9-14. När Jimmy kommer hem smiter jag iväg och kör ett hårt pass på gymmet innan de stänger 21. Det är min lön efter en lång dag.
Tisdag: Jag ensam 7:30-21 med båda barnen.

Måndag och tisdag känns det lite som att vara ensamstående. Jag har alla måltider själv med barnen, jag har morgonfix, mitt-på-dagen-fix, kvällsfix och nattning. Men det går bra, just för att det måste göra det!

Onsdag och torsdag är lyxiga dagar! Då kommer Jimmy redan vid 17 eller 17:30. Det är så skönt att ha honom hemma de timmar på eftermiddagen som oftast är svårast att få att gå fram till nattning. När barnen sover åker han igen på torsdagen, men det gör inget. Då kan jag Yoga, sitta vid datorn eller bädda ner mig framför tv:n.

Fredag-söndag tar vi helg. Trots att jag har barnen själv på fredagen fram till 16 är det helgstämning och helgen delar vi på. Ibland är Jimmy borta, ibland jag. Allt för att ladda. Skillnaden är att när Jimmy är borta helgtid är det oftast jobb.

Mmm.. nog om det. Så är livet och jag njuter! Barnen är hur goa som helst trots full fart och tandsprickning. Molly kan numera klättra upp både i säng och soffa och leker och fixar och donar hur mycket som helst. Det bästa av allt är när de leker tillsammans vilket händer mer och mer för varje dag. Fantastiskt! De är underbara! Här är till exempel Molly in action igår, hoppandes i sängen med min bikini på sig. Hon ÄLSKAR kläder... och att köra vagn... I morse körde hon runt med Moas potta!


Moa för den delen är numera blöjfri dagtid vilket är fantastiskt! Hon har blivit så stor! Det är så mysigt att sitta och prata med henne om allt och ingenting, eller rita, baka, ja... det mesta! I skrivande stund har jag inte jättestort sug efter att börja jobba igen faktiskt...

Just nu provar Molly igenom sin ytterklädeslåda, Moa är på dagis en timma till och jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på. I förmiddags blev det en timma på löpbandet när Molly var i barnvakten på gymmet. Fantastiskt! Trots Jimmys elever som har stenkoll på mig och rapporterar allt jag gör och inte gör till honom.... Men det är bra. Då kämpar jag desto hårdare! Nä... enough för idag!

Kommentarer
Postat av: Sofie

Va kul för er att ni har "hittat" tillbaka till varandra och att de känns bättre mellan er. Jag menar inte att ni har haft de dårligt innan. Visst är de skönt när man kan prata med den man bor ihop med. Passa på och säga at jag också har skaffat en blogg nu, de tog lite tid men nu är de gjort. om du vill läsa hittar du mig på iapias.blogg.se/

Ha en härlig dag Kram

2011-02-03 @ 13:14:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0