Lärare!

Som lärare är man bara ledig hela tiden! Och jobbar nästan ingenting. Eller så är man aldrig ledig och jobbar hela tiden! Eller? I skrivande stund jobbar vi i alla fall. Både maken min och jag. Tur att vi är lärare båda två, jag hade fått spel på honom om han skulle sitta och jobba framför datorn så mycket som han gör om jag inte fattade hur mycket det faktiskt är att göra. Eller kan vara att göra. Visst, jag kan strunta i att planera elevernas första vecka, men vi kan inte rita en hel vecka, varenda lektion! Jobbet görs ju inte av någon annan bara för att jag tycker att jag är "ledig" och har jullov... Nog om det!

Som lärare tänker jag i terminer. Hur var förra terminen? Hur blir nästa? Så här mitt emellan två terminer ges i alla fall tid till eftertanke. Förra terminen var kaotisk. Mycket som inte fungerade och mycket som fungerade, men många dagar funderade jag över mitt yrkesval. Visserligen är jag inte på det stadie där jag tänkte mig när jag hoppade på lärarutbildningen för snart 10 år sedan. Men i alla fall. Många är vi lärare som i dessa tider funderar över vårt yrkesval. Inte p.g.a. undervisning och det vi utbildade oss till, utan det omänskliga i att hinna så mycket på så lite tid med så dåliga förutsättningar. Många är de kollegor som tyckt sig ha världens roligaste jobb i si sådär 30 år, tills för bara några år sedan. I vilket fall som helst. Nästa termin måste bli bättre! Det bestämmer jag! Två dagar i klass 5 och två dagar i klass 4 och en dag "ledig". Så ledig som man är som lärare... Förtroendetiden får läggas på fredagen. Helg- och kvällsarbete är bara att glömma med två små virvelvindar här hemma. Nä. Nog om jobb. Jag har ju trots allt lov...

Julen har varit underbar hittills! Julafton avnjöts här hemma i huset med hela Jimmys familj. Fantastiskt! Trevligt och praktiskt och mysigt på alla sätt och vis. Juldagen begav vi oss till Småland för det numera traditionsenliga firandet av julafton igen, fast dagen därpå. Mycket trevligt även det. Sedan befann vi oss där den där "ingen-mans-land-veckan" då tiden står still och man väntar på att allt ska komma igång igen ungefär. Vi slappade. Jobbade en massa. Njöt av härliga träffar med människor man träffar alldeles för sällan. Familjen. Landade till tusen.

I måndags återvände vi till Halmstad. I ny bil! Så kan det gå om man har en far som säljer bilar och får in fynd bara sådär. Gööööööööööööööööööööööött! Den gamla är SÅ glömd kan jag säga! I vilket fall som helst så fortsätter vi att njuta av det andra kallar ledighet och vi kallar jobb efter egna villkor. Fyra dagar till. Sedan börjar nästa termin. Med allt vad det kommer att innebära...

P.s. Ursäkta mina uteblivna bilder, håll till godo. De kommer.

Kommentarer
Postat av: johannapannan

Jag har också lagt min förtroendetid på min lektionsfria dag, just för att det passar mycket bättre än att jobba mellan 20-22 alla andra dagar. Det är mycket att vara lärare, men det är ett fantastiskt roligt jobb också.. De som inte fattar att vi jobbar in loven genom att jobba massor mer än "vanliga folk" fattar nada. "jag jobbar väl också övertid" säger någon och ja, det gör de, men de får betalt för det. Vi får inte en spänn för det. Vi får ledig tid. Sådär ja. Såpass. ;-)=



Skönt att ni haft en så fin jul. Vad blev det för bil?

2012-01-05 @ 07:33:41
URL: http://Johannapanna146.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0