Föräldraledighetsfokus

Ett nytt ord. Fokus. Föräldraledig. Föräldraledighetsfokus. Tänk vad det förändras för varje barn som dyker upp. I alla fall här! Med första barnet var mitt fokus att komma ut och träffa folk. Gärna sådana i exakt samma situation som jag. Jag ville hitta ett sammanhang där jag platsade. Hela dagen såg precis likadan ut, det var bara jag som formade den. Utifrån bebisens humör och dagsform. Eftersom Moa är född i maj gick hela sommaren utan att det fanns varken öppen förskola eller babysim att fördriva dagarna med, så den första gången vi kom utanför dörren var i september. Jag kommer ihåg det så väl. Den 2a september och vi var på mamma-jympa på förmiddagen, åt lunch på stan och var på öppna förskolan på eftermiddagen. Känslan av att göra något riktigt var så skön! Inte bara ligga hemma i soffan!
 
Fokus med barn två blev väldigt annorlunda, såklart. Fokus låg ju på barn ett fortfarande! Det var hon som bestämde vad vi skulle göra, när vi skulle göra det och hur! Förutom de där 15 timmarna då hon var på förskolan. De 15 timmarna var det fokus på bebis nummer två. MEN! Då hände något. De där 15 timmarna blev mina istället för hennes. Det var min chans att göra någonting som inte hade med Moa att göra. Gå promenader, gå och träna, hålla hemmet i schack. Och Molly, hon fick liksom bara följa med! Slösa bort den tiden på att sitta på babycaféer 7 timmar om dagen fanns inte på kartan! Mitt fokus de där 15 förskoletimmarna var effektivitet. Det skulle bli någonting gjort!
 
Så vad är fokus med barn tre då, när de andra två inte lägger beslag på tiden? Det är väl det jag försöker ta reda på just nu. Det är INTE effektivitet hemma i alla fall. Städa får någon annan göra. Min tid är värdefull. Det är mer soffa än med barn två, för jag vet att bebisen inte är bebis särskilt länge! Jag tänker sitta och titta på honom och inte gå miste om en enda sekund av den dyrbara tid som är vår. Hans och min. Och vilan som aldrig annars kan inhämtas tas tacksamt emot där i soffan med en kopp kaffe och en bok. Eller lite datortid. Träffa folk är inte huvudfokus heller. Inte på samma sätt som med barn ett. Visserligen är det ett bra tillfälle att träffa folk när man är föräldraledig och relativt nyinflyttad på ett område, så det går absolut inte bort! Att komma i mina vanliga kläder och börja känna mig som vanligt är väl någonting jag strävar efter också, så mina tre fokus får vara bebisgos och vila i soffan, motion så gravidkilona till slut är ett minne blott och en viss dos av att träffa folk. 15 timmar i veckan. De övriga timmarna är Moa och Mollys.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0