En helt vanlig måndag.

Klockan ringer 06:00. Bara för att jag, när klockan ställdes, tänkte få lite tid för mig själv. Den tanken sov lika hårt som resten av mig. Snooze. I 30 minuter. Flyger upp, snabbt på toa, fixa frukost, bära ner tre barn för trappan. Bra för benen. Springer upp och ner för trappan utan last för att hämta kläder, borstar, rätt kläder, o.s.v. Frukostmat till skolbarn och föräldrar.
Maken lämnar hemmet. Nationella prov idag.
Packar makens frukt, min frukt, smoothies till oss båda, matlåda till mig….
Ordnar frisyrer på 2 av 3 barn. Flätor ska det vara idag. Många. Tänder ska borstas. Just det, de ska ha med hårdkokta ägg idag. Fixar vi. ”Vilken frukt vill ni ha med idag?” Gurkstavar ja…. Är det en frukt? Nä. Okej…. skära gurkstavar, paketera ägg, skriva i kontaktböcker ang. hämtningstid som kommer bli senare än vanligt p.g.a. nationella prov. Packa gympapåsar till gympan som börjar samtidigt som vi hämtar på förskolan i princip. Banan där jajjemän. Är DET en frukt? Nä…. ett bär va?! Borsta mina egna tänder, packa ner sminket, hinns inte med. Har jag kammat mig? Förmodligen inte. Har nog en kam på jobbet. In med barn i bil.

Lämna ett barn, ett till, och det sista. Pust. Jobb ett färdigt. Dags att åka till jobbet.
In med mat och frukt och smoothies där de ska vara. In på mitt rum. Kamma igenom håret, på med lite mascara. Dags att jobba.

Besvarar frågor med politisk korrekthet dagen lång. Elever ger och elever tar energi. Internet tar energi. Hamnar efter i planeringen p.g.a. att det ligger nere. Tar en kopp kaffe. Internet igång. På´t igen. Lektion, lektion, lektion, lektion. Där emellan rättning, planering, rättning igen. Är de abrahamitiska religionerna mest lika eller olika egentligen? Död i huvudet, trött i kroppen, magen krampar. Endometrios lever livet av stress. En lektion kvar. Konflikter. I innehållet. Föreläsning. Dagens jobb slut.

Kollar larmet hemma. Inte avlarmat. Slutsats - Moa, som fick välja om hon ville gå hem själv eller inte, är kvar på fritids. Skönt. Då sparar jag några minuter genom att slippa köra hem och hämta henne. Hämtar Molly på fritids, Moa har gått hem. Till en kompis. Okej… Får ett sms av maken ”Moa har följt med en kompis”. Jo….
Hämtar Oliver. Bokar lek-dejt till imorgon, hämtar Moa hos kompis, kör Oliver till gympan. Vårskorna till barnen har både krympt och slitits sönder sedan förra säsongen. Ner till Eurostop med döttrarna. Välj vad ni vill ha. Bra. Done. 3 för 2. ”Vi är hungriga”. Mmm… pappas matvecka. Vet inte när och vad vi ska äta. Tar något enkelt. Kollar av med grannen med samåkning inför nästa gympa. Make hem. Make hämtar Oliver och lämnar Molly med granne på gympa.

MIN STUND. Lägger 30 min. på löpning. Och styrka i sol på altan. MIN STUND.

Matdags. En bomb har exploderat i köket. Make åker på fotboll. Jag kastar in en 60-tvätt i maskinen och mig själv i duschen. Molly kommer hem med grannen. Tack.
Annan innebandymamma med dotter kommer. Planering. Effektivt och trevligt. Trötta barn. Trött mamma. Fotbollstränande make. Borsta tänder på 3. Välja morgondagskläder åt 3. Bära 3 barn UPP för trappan. Bra för benen. Bädda ner, stoppa om, pussa gonatt.

Klockan är 21. Dags att jobba. Rätta. Kan en jude leva ut sin religion i dagens sekulariserade Sverige egentligen? Och kommer det svenska språket dö ut p.g.a. engelskans framfart? Och enligt vilken teori ska du kommunicera hur för att lösa en konflikt. Ska göra smoothies till imorgon. Med avocado. Är det en frukt?

Skit också. Glömt göra tjejernas läxor….

Kommentarer
Postat av: Anonym

Åh herregud! Ekorrhjul deluxe 🙈 Omöjligt att inte bli stressad ju av såna dagar 😬 Var rädd om dig vännen! ❤ Stor kram

2017-04-04 @ 06:41:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0